Vilken korv är godast att grilla?

Startat av Andreas, 2007-07-07 11:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag behöver grillkorvsinspiration, vilken korv är godast att lägga på grillen? Alla tips mottages tacksamt!  :)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Personligen så är jag väldigt förtjust i Scans Chorizo "extra hot".
Den innehåller generöst med chili och är väldigt köttig i konsistensen.

nikke

Det finns en lammkorv på Ica som är supergod, rekommenderas!

agnetasch

Är den i storleken av en lunchkorv?Du har ingen aning om fabrikat?Dyr?

nikke

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-10 10:31
Är den i storleken av en lunchkorv?Du har ingen aning om fabrikat?Dyr?


Jag googlade lite och hittade den;

http://www.wurstmaster.se/lammkorv.html

jag har iofs aldrig grillat den, bara stekt.
Men det är en riktigt god korv.


Kari

Vars hitta Du Wurstmaster i för butik? Vattnas i munnen!

nikke

Citat från: elka skrivet 2007-07-12 17:12
Vars hitta Du Wurstmaster i för butik? Vattnas i munnen!


Där jag bor finns på min lokala Ica butik och den större Ica kvantum längre bort.

Ett annat korvtips är ridderheims

Dom har små råa choritzo korvar som blir helt fantastiska när man grillar dom. Dom innehåller rätt mycket fett så
det droppar och börjar lätt att brinna.

Tyvärr minns jag inte vad dom heter men dom finns också på Ica

Andreas

Tack för alla tips. Tar gärna emot fler om nån har!

Snart ska jag köpa några olika korvar härifrån tråden och köra en korvkväll, men måste ju ha tillbehör också, vilka är godast till grillad korv, några förslag?
Den som inte frågar får inga svar.

nikke

Hemgjord potatissallad med mycket kapris och lite vanlig sallad (sallad, tomat, gurka osv) tycker jag är gott att ha till.

Andreas

Det lät som ett bra tips, har du nån speciell dressing i kaprispotatissalladen?
Den som inte frågar får inga svar.

nikke

Nix, inget sånt, bara majo, gräddfil, dijonsenap, salt, peppar, kapris, hackat syrligt äpple och kokt potatis såklart.

Sen kan man ju variera med lite lök eller något annat gott i :)

Urban

Kapris är riktigt gott i potatissallad! :P.

Andreas

Letade efter Scans Chorizo extra hot som Urban tipsade om på Ica Maxi och hittade den, men datumet var alldeles för kort för att jag skulle kunna köpa den. Letade också efter lammkorven Merguez från Wurst master med 86% kött som Nikke tipsade om, men den fanns tyvärr inte på Maxi.

Däremot hittade jag en Merguez från Scan med 90% kött som jag köpte. Grillade den igår, det var en god korv att grilla! Lagom stark, bra konsistens och inte ett sådär jättetjockt segt skinn som vissa korvar kan ha.

Till det en potatissallad enligt Nikkes recept, gott! Tack nikke.

Om nån har tips på fler goda korvar att grilla så vore det toppen!
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - oh, bra val! Just Scans Merguez Piquante är jättegod.
Anne's Food - min matblogg

roffekock

Heberleins Lammkorv underbart god.(Vet ej om den finns i era trakter) företag och butik finns utanför Båstad. Man skär en djup skåra i mitten på lammkorven fyller den med fint skivad inlagd jalapeno och grottlagrad ementaler OoOOopsssssss (el annan ost av god kvalité). Paketet omlindas med bacon grillas långsamt. Ätes med ett gott hemlagat mos,ratatouille, grillat bondbröd och inte att förglömma en eller flera kalla BECKS el liknande. (OBS jag har hört att en del gillar Kalles Kaviar till detta men jag personligen föredrar ÖL)
Matforum är bäst

Andreas

Roffekock: vet du om "Heberleins Lammkorv" brukar säljas på ICA eller Konsum?

Igår provade jag att grilla Lithells chorizo, det är en riktigt god korv, mild i "chorizosmaken" och god i "korvsmaken". Nackdelar är formen på dem och skalet, tycker de är onödigt tjocka samt att skalet är onödigt tjockt. Är det nån som egentligen gillar tjockt korvskal?
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

Det var intressant, du letar alltså upp tjockskinnade korvar med flit! Vilken korv av alla korvar du ätit har absolut tjockast skinn? (Så jag vet vad jag ska undvika.) :)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-09-05 10:03 #18 Last Edit: 2007-09-05 12:34 by elka
Tips på god korv - Chorizo från Qibbla Halal Kött AB. Just det, Halal och absolut grisfritt.
Jag körde dom i Muurikkan med söta/goa majskolvar från självplock på ön.

Finns 3-4 olika Halalkorvar på mitt Konsum som skall testas!

Edit: Chorizon kosta bara 60kr/kg.

Urban

Andreas: Jag går inte och aktivt söker efter korvar med tjockt skinn, men jag tycker faktiskt att dom är godare då.
Tex. Scans chorizo tycker jag är smarrig, och ostkorvarna som man kan köpa på stan (vet inte vilket märke) har också naturskinn.
Korvar som har konstgjort skinn, eller som är skinnfria köper jag inte!.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal