Apelsinsaft

Startat av agnetasch, 2009-11-26 12:49

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Är det någon som vet om man kan göra apelsinsaft i en saftmaja? Jag har letat o letat efter recept/beskrivning men inte hittat nåt.

Mickan

Hemma gjorde vi äppeldricka i saftmajan. Det tog längre tid än bär men blev jättegott. Recept på det har jag sett på nätet. Kan samma funka?

Vill du definitivt göra i majan?
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Jag skulle definitivt kunna tänka mig ett recept på apelsinsaft som går att göra utan majan, för det har jag ingen.  :)

Mickan

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=605185

Den här gjorde jag förra vintern och den blev kanongod. Räckte inte länge  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Jag har också tittat på det receptet innan. Av någon konstig anledning så kan jag bli oerhört lat när det gäller vissa saker i matlagning  :-[. I den kategorin ingår tyvärr pressa apelsiner. Fråga mig inte varför. Jo kanske för att jag gjorde 180 burkar marmelad med pressad apelsin i och fick inflammation i tummen. Som såklart inte alls berodde på det men jag väl skylla min latmask på det i alla fall  ;).

Finns det inget där man kan köra apelsiner i matberedaren eller något sådant bra (tumsparande  ;))?

Hasse

Apelsinsaft à la Electrolux Assistent (från bruksanvisningen anno tidigt sjuttiotal.)
Ger c:a 2,5 l.

1,5 kg socker och 1 l vatten kokas till en klar, simmig lag som ställs att kallna.

25 g vinsyra eller citronsyra löses upp i lite vatten och slås i sockerlagen.

12 tunnskaliga apelsiner (c:a 2 kg) och 3 citroner (c:a 4 hg) tvättas, torkas och klyvs. De passeras en gång på hög hastighet och den passerade massan silas direkt ner i sockerlagen. Den färdiga saften hälls på flaskor, korkas och paraffineras eller hartsas.

agnetasch

Haha, sluta nu, ni är ju proffs på apelsinsaft ;D

Varför jag frågade om apelsinsaftstillverkning i saftmajan var för att jag ändå släpade ner den till köket för att göra aroniagelé. Då slog det mig att det kunde vara en trevlig gåbortspresent i jultid med hemgjord apelsinsaft. Och eftersom saftmajan står där, så varför inte?
Vad tror ni om att göra så här:
Skala av det gula på apelsinerna med potatisskalare. Skala sedan av det vita o släng. Skiva apelsinerna o lägg skivorna, tillsammans med de gula skalen, i saftmajan. Koka ? min (när jag kokat äppelsaft har jag kokat tre timmar) Blanda råsaften med socker till lagom sötma.
Kan det gå tro? Någon som vågar gissa på koktiden?

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-27 11:18
Haha, sluta nu, ni är ju proffs på apelsinsaft ;D

Varför jag frågade om apelsinsaftstillverkning i saftmajan var för att jag ändå släpade ner den till köket för att göra aroniagelé. Då slog det mig att det kunde vara en trevlig gåbortspresent i jultid med hemgjord apelsinsaft. Och eftersom saftmajan står där, så varför inte?
Vad tror ni om att göra så här:
Skala av det gula på apelsinerna med potatisskalare. Skala sedan av det vita o släng. Skiva apelsinerna o lägg skivorna, tillsammans med de gula skalen, i saftmajan. Koka ? min (när jag kokat äppelsaft har jag kokat tre timmar) Blanda råsaften med socker till lagom sötma.
Kan det gå tro? Någon som vågar gissa på koktiden?



Tror att skalen och det vita ska bort. Några få skalbitar kanske blir bra. Jag tror som äppelsaft faktiskt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Några frågor från en saftnovis:

1) Vad är den principiella skillnaden och fördelarna med att koka saft i en saftmaja jämfört med att göra det i en kastrull?

2) Varför vill man koka saft så länge som fler timmar, på vliket sätt blir det godare, kokar man inte ihjäl massor av vitaminer?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-27 11:18
Skiva apelsinerna o lägg skivorna, tillsammans med de gula skalen, i saftmajan.


3) Innehåller inte skal massor med bekämpningsmedelsrester?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Bekämpningsresterna försöker man skrubba bort så gott det går innan man använder skalen.
Använder man saftmaja lägger man frukte/bären i ångbehållaren o saften rinner ut i en slang; mycket behändigt, sköter sig självt. Kokar man i kastrull får man sila de heta bären genom en silduk; slabb, slabb.
Man kokar bären så länge det rinner ur saft ur dom. Vitaminer i saft? Är det något man tror finns?

ena

anvönder min saftmaja till allt utom citrussaft... vill ha kvar så mkt nyttigheter som möjligt i den saften + att jag har ett i mina ögon jättebra recept (där frukten tyvärr ska pressas *s*)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Jag vill ha recept. Pressar gärna då det går snabbt med tillsatsen till min matberedare. Det bara murrar till så är skalen tömda.
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

här är två av mina varianter... får nog ge mig ut att köpa citrusfrukter imorgon *S* blev otroligt sugen på saft nu...

http://enasmattankar.blogspot.com/2009/05/gyllengul-saft.html
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-28 12:15
Bekämpningsresterna försöker man skrubba bort så gott det går innan man använder skalen.


Undrar just hur rent det blir när man skrubbar?

Citat från: agnetasch skrivet 2009-11-28 12:15
Använder man saftmaja lägger man frukte/bären i ångbehållaren o saften rinner ut i en slang; mycket behändigt, sköter sig självt. Kokar man i kastrull får man sila de heta bären genom en silduk; slabb, slabb.


Tack, då förstår jag vad saftmajan är bra till, jag har faktiskt länge undrat det. Blir det alltså kvar en massa grums i den som man sen häller bort?

Citat från: ena skrivet 2009-11-30 13:46
anvönder min saftmaja till allt utom citrussaft... vill ha kvar så mkt nyttigheter som möjligt i den saften + att jag har ett i mina ögon jättebra recept (där frukten tyvärr ska pressas *s*)


Ah, det var väl det jag tänkte att man skulle kunna behandla frukten lite mildare för att behålla mer nyttigheter!
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2009-11-30 23:59
Undrar just hur rent det blir när man skrubbar?

Man kanske kan köra dom i diskmaskinen ;D

annamaria

Citat från: Mickan skrivet 2009-11-30 20:49
Jag vill ha recept. Pressar gärna då det går snabbt med tillsatsen till min matberedare. Det bara murrar till så är skalen tömda.


En sån murr skulle jag vilja ha.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal