Bäst mat per krona

Startat av PerG, 2008-11-22 20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Nu så här i finanskrisens dagar i samband med pappaledighet så behöver man snåla lite.. ;)

Vilken mat (råvaror och maträtter) ger bäst och mest energi (typer av fett, kolhydratinnehåll, m.m.) per krona?

agnetasch

Den frågan är svår att svara på om du inte definierar vad du menar med bäst energi. Vilken typ av fett anser du är bäst; animalisk eller vegetabilisk? Ska livsmedlen innehålla mycket eller litet fett? Mycket eller litet kolhydrater? Vilken typ av kolhydrater; GI-låga t.ex? Svaret på detta blir ju väldigt subjektivt.
Mest energi är lättare. Ett paket strösocker är billigt o ger mycket energi/kolhydrater, likaså sidfläsk; energirikt p.g.a sitt fett. Men det är nog inte den typen av livsmedel du menar ;)

PerG

Jag vet egentligen inte riktigt hur man ska definiera frågan... ;)

Och det är inte alls så att jag var ute efter extremfallen utan var mest nyfiken på vilken typ av mat som ger bäst varierad kost till lägst krona ungefär. Alltså inte att man ska äta enbart strösocker, då dör man väl av sjörbjugg och andra goa sjukdomar.

Om man vänder på det kan man väl säga att ex. hummer är ett livsmedel som ger ganska lite per krona eftersom den är så dyr. Jag är alltså ute efter de med en bättre "kvot" mellan pris och smak/energiinnehåll osv.. ;)

Daddy-T

Hemlagad ärtsoppa med fläsk var vad jag använde mig av när det var knapert med pengar och man behövde bli mätt.
Ett storkok och sen frys in i portioner.
Minns inte vad det kostade per portion men jag kommer ihåg att det var en enormt prisvärd maträtt

PerG

Det kan jag tänka mig. Det är ju dessutom gott!... Fast helst ska det serveras med pannkakor, grädde och sylt och det drar nog upp priset lite.. ;)

Innehållsmässigt borde det vara helt okej. Fläsket är visserligen något fett (beroende på vad man väljer såklart) och det saknas kanske lite grönsaker, men som en del av en varierad kost är nog ärtsoppa en mycket bra kandidat till bäst man per krona.

Citat från: Daddy-T skrivet 2008-12-19 17:34
Hemlagad ärtsoppa med fläsk var vad jag använde mig av när det var knapert med pengar och man behövde bli mätt.
Ett storkok och sen frys in i portioner.
Minns inte vad det kostade per portion men jag kommer ihåg att det var en enormt prisvärd maträtt

agnetasch

Seriematlagning brukar vara välgörande för ekonomin. Om du köper köttfärs på måndag o strömmingsfilé på tisdag (när fiskaffären är öppen) kan du laga en sån här vecka:

Må:Köttfärssås o spagetti
Ti:Stekt strömming, hemlagat potatismos (gör dubbelt)
On:Sheperds pie
To:Strömmingslåda med kaviar, chilisås o grädde, kokt potatis
Fre:Indisk köttfärsgryta med ris
Lö:Sillbord med stekt inlagd strömming + någon annan sillinläggning, kokt potatis o dillcreme fraiche + liten nubbe för den som önskar ;)
Sö:Matlagningsfritt! Hamburgare på Max ;D

Råkost till; vitkål, morötter o kålrötter.

Jomael

En god grönsakssoppa är ju billig mat. För att balansera proteinhalten, lägg i bönor eller linser...

Grönsakssoppa är ju både nyttigt, billigt och väldigt gott! :)

Alan


Hasse

2008-12-21 13:32 #8 Last Edit: 2008-12-21 14:26 by Hasse
Bruna bönor är gott och billigt. Kanske vill man ha stekt fläsk till och det drar ju upp priset en smula, men man kan ju servera med stekt falukorv istället. Falukorv kan man hitta för 25 kr/kg, men om den verkligen är värd det priset är en annan fråga.

Agnetasch, vad är seriematlagning?

agnetasch

Seriematlagning är när man lagar olika maträtter av samma råvara. Ta strömmingen som exempel; Köp tre kilo (där brukar billighetsgränsen gå) stek två kilo varav ett kilo äts direkt med potatismos, lägg in det andra stekta kilot i ättikslag o ställ i kylen till lördagen. Grädda en strömmingslåda av resterande kilo, vacca o ställ i kylen till torsdagen då den värms i mikron.
Samma sak gäller köttfärsen; man bryner köttfärs som kyls eller fryses o används till olika rätter.

Fröken Dill

Om du menar gott, billigt och hyfsat nyttigt så röstar jag för Vichyssoise-soppa, morotspasta (http://frkdill.blogspot.com/2008/11/studentrddaren.html) eller optimalt utnyttjad kyckling (http://frkdill.blogspot.com/2008/11/kyckling-fr-tta.html).
Om du räds fettmängden i mina recept så går det bra att minska på både grädde och créme fraiche.

Att utnyttja rester är också budget. Det mesta passar i en god omelett!

Ett annat tips så här års är att mata till och dryga ut salladen med goda rotfrukter, t ex morot skuren på längden med potatisskalare eller lättkokta tändsticksstora bitar av rotselleri.

Budgethälsningar från fröken Dill

lillamatbloggen

Ägg + potatis kan man ju göra mycket billiga saker med. 
Nudlar och pasta är ju också billigt.  Man kan ju servera med pesto eller tonfisk.
Fast det allra billigaste av allt är nog baljväxter, tror ni inte det? Där kan man ju bara använda tex tärningar av kött
för att smaksätta olika rätter.
lillaMATbloggen

agnetasch

Man kan köpa boken "Recept för en fattig planet" på ett antikvariat (den kom ut 1972) där står allt om hur man ska kombinera olika baljväxter, sädesslag o liknande så att de kompletterar varandra på maximalt bästa sätt.
Det är ingen tillfällighet att man äter pannkakor på vetemjöl efter gula ärtor.

lillamatbloggen

Det låter intressant ofta är man ju sugen på sådana kombinationer som kroppen behöver, tror jag.
Försöker äta det jag känner mig sugen på. Det kan ju vara sådana kombinationer du pratar om.
lillaMATbloggen

ivanl

Rotmos med fläsklägg. Billigt, supergott, mycket fiber och en skön känsla att ta tillvara allt när man späder moset med kokspadet från läggen.

Kålpudding på fläskfärs med egenplockade/-rörda lingon till

Stekt strömming eller sill

Lasagne

Raggmunk med stekt fläsk

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal