Death sauce, Mega death sauce

Startat av Andreas, 2007-05-30 21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tokigt namn, tokiga flaskor, tokigt starkt eller bara en marknadsföringsgimmick? Någon som provat?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Tror mer på att det är en marknadsföringsgimmick... Vars fanns dom flaskorna?.
Jag kan köpa o testa.... 8)

Andreas

Vet inte om de finns i Umeå, men de finns på Calles Walkers salt'n vinegar-chips-butik i Göteborg, dvs English Shop www.englishshop.se. Lyckas dock inte hitta den i deras webbshop.

Här finns i alla fall en webbutik som säljer dem:
http://gourmera.jetshop.se/ skriv "death" i sökrutan.
(De har även såserna "sudden Death" och "after death".)

Kollade upp detta lite mer och det är tydligen en tokig amerikan som gör dessa såser som enligt honom är det absolut starkaste du kan äta. Läs mer här: http://extremefood.com/
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Va finns dom på english shop? Haha det måste jag köpa!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Update: tog en sväng förbi English Shop och införskaffade ett stycke MEGA Death Sauce. Kassörskan visste inte vilken som var starkast (fanns alla möjliga olika dödssåser) men trodde att det var Mega. Be CAREFUL sa hon svettigt och tittade lite skeptiskt på mig.

Ok, så nu måste jag förbereda en test. Vad lindrar bäst? Jag har hört att vatten och öl bara gör hettan värre medan t ex yoghurt och mejeriprodukter ska funka rätt bra. Måste googla lite på ämnet och dessutom kolla upp exakt hur stark den här såsen är i förhållande till andra såser.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

2007-05-31 13:50 #5 Last Edit: 2007-05-31 13:52 by crlhrv
Ok en snabb update igen. Man mäter styrkan på capsaicinet i något som kallas för Scoville Unit (http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin#Food).

Som referens ligger vanlig tabasco på 2140 Scoville. Blair (han som tillverkar Death Sauce) har lyckats att ta fram ett extrakt som har 16 MILJONER Scoville. Helt plötsligt framstår tabasco som bäbisvälling. Dock är det här ingenting som är ämnat att ätas, det är mest en samlargrej då endast 999 flaskor tillverkats.

Ok.. så Mega Death Sauce?
Tabasco har 2140 Scoville och Mega Death Sauce uppnår 550 000 Scoville, dvs. 257 gånger starkare än tabasco.
http://www.chez-williams.com/Hot%20Sauce/hothome.htm
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

2007-05-31 13:54 #6 Last Edit: 2007-05-31 13:57 by Andreas
Starkt jobbat Calle!

På Wikipedia-länken du postade stod även att dom enda bevisade metoderna för att få bort smärtan är att kyla munnen med något kallt eller stimulera den mekaniskt genom att tugga på något. "Cooling and mechanical stimulation are the only proven methods to relieve the pain" Du får helt enkelt barrikadera dig vid vattenkranen tillsammans med en limpa. :)

Den där lilla dödskallen som hänger utanpå flaskan förresten? Är det något slags maskot eller nyckelring?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

2007-05-31 13:58 #7 Last Edit: 2007-05-31 14:50 by crlhrv
Dödskallen är en nyckelring ;D men jag vågar inte ens bryta förpackningen innan jag införskaffat bröd, yoghurt och frusit 100 isbitar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag förstår dig. :)

Vilket scoville-värde har den starkaste pepparfrukt man kan köpa i affären?

Hur har du tänkt gå tillväga när du smakar? Bara äta som det är på en sked? Eller ska du späda med något och i så fall med vad?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

habanero har ett scoville värde på 300,000

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Jag tänkte göra en chipsdip med 3 dl 10 % turkisk yoghurt, ev lite majonäs och ketchup och sen blanda i lite Death Sauce. Men har inte en aning om hur mycket jag ska använda.
Jag tror att jag kommer köra en halv tesked i 3 dl yoghurt, antagligen kommer bara det lilla bli helt sjukt starkt men vi får se. Jag har laddat upp med mjölk, is och ett lass öl ifall jag skulle behöva lite bedövning och avkylning. Återkommer med bilder från experimentet.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Kan den här vara till någon hjälp?

crlhrv

2007-05-31 19:39 #13 Last Edit: 2007-05-31 19:47 by crlhrv
Ok så nu har jag blandat en dip. Uppskattar det till 3 1/2 dl turkisk yoghurt, någon matsked tomatpuré, salt och en klick sötsur sås - hade inget bättre hemma. Som ni ser blandade jag i vad som kan beskrivas som en halv tesked Mega Death Sås.. hoppsan. Doppade ett chips i och hettan exploderade inne i munnen, den spred sig i hela munnen och var inte starkare på något speciellt ställe (som när man t ex biter i en chili så är det ofta extra starkt runt där man bet). Det är så klart väldigt starkt men på ett gott sätt! Ändå var jag tvungen att badda med en munfull mellangrädde (funkar jättebra!). Men det går nog att göra den ännu lite starkare tror jag.. ska testa mer efter middagen.

---
19:45: Nu testade jag med lite mer dip på ett chips.. det skulle jag inte gjort. Tungan brinner och jag svettas ordentligt. Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om man tog lite sås på en sked och åt utan att blanda den i någonting. Kanske testar vi ändå nästa helg..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Va kul att du gjorde ett test på den där såsen. Det var bra skrivet, roligt undehållade test.
Tack Calle!  :).

Uppdatera om du provar den till annat också.

Andreas

Fin bild också! Tror du att du någonsin kommer att våga ta en utte-gnutta dödssås på en sked och smaka "rent"?

Hur mycket rymmer en flaska? Finns det nån innehållsförteckning, är det några andra kryddor förutom chili?

Agneta: tror du verkligen att man mår bra av att äta bransläckarpulver?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Andreas:med tanke på Calles explosionsartade försök med sin Mega death sauce framstår brandsläckarpulver som rena hälsokosten  ;D

crlhrv

Kan ju uppdatera med att några grabs på förra helgens fest skulle visa sig på styva linan och doppade brödbitar i såsen. Först hände ingenting.. sedan skrek dom och hej vad de drack öl. Jag provade också, men bara ytterst lite på en brödbit, bara så det blev lite rödfärgat på ett ställe. Tjohej vad det gick på det lilla.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Hehehe!! Man kan tydligen ha väldigt kul med en mega stark sås  :D.

Har du provat att använda den till matlagning än?

crlhrv

Urban: Nä jag har inte velat förstöra någon mat ;). Ser Dödssåsen mest som en plojgrej då den är så extrem i hettan. Nu är det bara att försöka lura några fler kompisar ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal