Jamie Oliver granskar (kycklingmarknaden osv.) Kanal 5 söndagar 21:00

Startat av Andreas, 2008-10-26 12:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Med start idag börjar Kanal 5 visa ett antal program med Jamie Oliver de kallar "Jamie Oliver granskar".

Det första programmet handlar om kycklingmarknaden "hur kan det vara möjligt att kycklingkött ibland är billigare än hundmat och vad är det egentligen vi stoppar i oss?". Den engelska orginaltiteln på programmet är Jamie's Fowl Dinners. http://www.channel4.com/food/on-tv/jamie-oliver/jamies-fowl-dinners Ett inslag i programmet skall vara ihjälgasning av kyckling inför gråtande publik. http://matforum.nu/index.php?topic=1197.msg17319#msg17319

Program nummer två har undertiteln "Äter du dig till döds?" - "Här blir de dolda hoten i vår favoritmat utforskade och utvärderade av Jamie Oliver, en läkare och den tyske anatomen (?!) Günther von Hagens." Detta program har som jag förstår inget med Jamie's Fowl Dinners att göra utan är en helt annan serie - Jamie's Ministry of Food http://www.jamiesministryoffood.com

Jag är faktiskt inte alldeles sugen på att se dessa program men man kanske borde?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Vet inte om det var så alldeles lyckat att visa bilden med Kanal 5-logotypen med "roligare tv" innan och efter reklampaus i anslutning till just det här programmet...
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Såg delar av programmet igår och ja, höns/kyckling industrin är hemsk. Det är väl inte ens uppe för diskussion men är den svenska industrin lika illa som den engelska undrar jag ? eller är jag naiv ?

Andreas

Bra fråga. Att döma av den här pdfen från konsumentverket "PM 2004:05 Ekologiska och konventionella ägg Djurmiljö, djurhälsa och miljöpåverkan" verkar det mesta se ut på precis samma sätt i Sverige som i  England. http://www.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2004_05_ekologiska_konventionella_agg.pdf

s. 14 "En höna i bur beräknas producera ett kilo ägg på två kilo foder. En frigående höna, som använder en större del av fodrets energi till att röra sig, behöver cirka 2,2 kilo foder för att producera ett kilo ägg" - det kostar alltså mer att ufodra frigående höns.

"En produktionsomgång varar i drygt 60 veckor från det att hönsen börjar värpa till dess att de slaktas. Det innebär att hönan går till slakt när hon är mellan 72 och 80 veckor." s, 17 "Slakten sker genom att hönsen hängs upp i fötterna och passerar ett strömförande vattenbad. I vattenbadet blir hönsen bedövade och medvetslösa. Direkt efter bedövningen avblodas hönsen"

s. 16 "I Sverige finns det två dominerande kläckerier för de vanligaste hybriderna. Under noggrant kontrollerade betingelser ruvas och kläcks äggen. När kycklingarna är nykläckta könssorteras de. Tuppkycklingar och skadade kycklingar avlivas direkt." (Förmodligen i gaskammare där de kvävs med koldioxid precis som i Jamieprogrammet.)

s. 17 "En konventionell värphöna kan antingen hållas i bur eller så kan hon vara frigående. Hönsburen ska vara inredd med rede, sittpinne och sandbad. I burarna sitter åtta eller tio hönor tillsammans."

s. 20 "Hönan använder huvuddelen av sin vakna tid åt att leta efter föda, hantera födan och att äta. ... Genom att sprätta med fötterna i marken kan hönsen hitta de godbitar som finns där. Sprättandet är så starkt förknippat med födosöket att även burhöns, när de får mat i sitt fodertråg, kan ses sprätta mot burens gallergolv fastän det inte finns något att sprätta i.

"Höns vill sandbada. Sandbadandet är tillsammans med putsningen ett sätt att hålla fjäderdräkten i trim. ...  Även höns i oinredda burar försöker sandbada."

s. 23 "Enligt djurskyddslagstiftningen ska alla fjäderfästallar ha dagsljusinsläpp. Det är dock vanligt att konventionella äggproducenter stänger för hönshusens fönster, så att hönsen bara får artificiellt ljus. ... Inom den ekologiska äggproduktionen får hönsen dagsljus och dagsljusinsläppet ska motsvara minst 5 procent av golvytan."

På s. 23 finns även en tabell med uppgifter om golvyta
¤ Burhöns 17 höns / m2.
¤ Frigåande 9 höns / m2.
¤ Ekologisk frigående 6 höns / m2.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jo, det är nog likadant här. Vi äter över huvud taget inte kyckling och köper bara ekologiska ägg.

Andreas

"nog likadant här"..? Då har ni knappast tagit beslut om att inte äta kyckling på grund av att ni likt Jamie Oliver är oroade över hur djuren har det utan snarare på grund av att ni inte tycker kyckling är gott..?

Folk äter otroligt mycket kyckling så detta är intressant. Vad finns det för alternativ i Sverige, är  kyckling från vissa producenter bättre än från andra, nån som vet? Vad ska man hålla utkik efter om man vill äta så schysst kyckling som möjligt?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Vad heter dom där majskycklingarna ? Bosarps ? Dom är väl lite bättre och mer ekologiska. Men kostar ca 30kr mer per kyckling på ICA, om mitt minne inte sviker.

Jag är dåligt insatt men fick inte vi nån "Astrid lindgren-lag" om kycklingar ?

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-28 07:17
"nog likadant här"..? Då har ni knappast tagit beslut om att inte äta kyckling på grund av att ni likt Jamie Oliver är oroade över hur djuren har det utan snarare på grund av att ni inte tycker kyckling är gott..?


Nej, jag och min sambo tycker båda att kyckling är gott, men vi vill inte stödja en industri som misshandlar mat på det sättet. Vi köper sällan/aldrig färdigrätter eller färdiga såser som innehåller ägg, alla äggbaserade såser vi äter gör jag själv (förutom möjligen hamburgerdressing) på ekologiska ägg.

Vi äter kyckling om vi vet att den är uppfödd på ett "bra sätt".

Nu skall man ju dock vara medveeten om att ett kyckling inte kan lida, den har inte en sådan intellektuell kapacitet att den kan reflektera över sej själv. Men vi människor är däremot empatiska så vi lider pga att man behandlar kycklingen illa. Dessutom är det knappast bra för kvalitén att föda upp kyckllingar på det sättet, jag vill ha god mat och då blir den dyrare, eftersom tillverkningsmetoden är dyrare. Många konsumenter har vant sej vid låga priser på mat, men man får nästan alltid vad man betalar för.

Det är ungefär som med de vinproducenter som försöker ta fram ett mousserande vin som är lika bra som champagne, med målsättning att sätta ett lägre pris på den. En övervägande majoritet av de vinerna hamnar till slut i samma prisnivå som de billigaste champagnerna, helt enkelt därför att råvaran blir såpass mycket dyrare om man skall få riktigt bra kvalité på vinet.


Fröken Dill

Kändes lite konstigt att de lagt in reklam för matkedjan som säljer "Billigaste matkassen" i reklampausen... man kan ju undra hur mycket lidande stackars burhöns och kycklingar kommer att utsättas för om man köper den kassen.

Äter alltid ekoägg och har nu upptäckt Bosarps ekologiska kyckling, svindyr men jättegod!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal